Er zal op het WK 2022 geen massa van Oranje shirts in de stadions te zien zijn, maar een 50-tal fans van het Nederlands Elftal moet de sfeer toch gaan opleuken tijdens het voetbalevent. De Qatarese overheid heeft namelijk vijftig supporters uitgenodigd die op betaling naar het Aziatische land mogen afreizen.

Daar zullen zij in hun Nederlands Elftal shirt en andere flamboyante outfits te zien zijn. De uitnodiging heeft een hoop stof doen opwaaien, omdat de fans gedwongen zijn om een code of conduct te ondertekenen die voorschrijft dat er alleen positieve promotie mag worden gedaan van Qatar. Niet iedereen begrijpt dat mensen zich daarvoor lenen — zelfs niet tegen betaling. Anderen snappen wel dat de fans gebruik maken van de optie.

Verplichte gedragscode

De Oranjesupporters die door de Qatarese overheid zijn uitgenodigd krijgen de reis vergoed net als accommodatie tijdens het event en entreekaartjes voor wedstrijden. In ruil daarvoor moeten ze zich nadrukkelijk houden aan de zogenaamde “code of conduct”. Deze gedragscode houdt in grote lijnen in dat zij enkel positieve berichten over het WK 2022 op sociale media posten en “beledigende” reacties moeten rapporteren. Uit een opiniepeiling van de Telegraaf blijkt dat 91% van de respondenten vindt dat de supporters zich laten gebruiken door de WK-organisatoren. Een aantal mensen spreekt over een “gebrek aan een moreel kompas”. De kritiek is er om de discutabele positie van mensenrechten in Qatar en de duizenden doden als gevolg van de stadionbouw.

In Oranje shirts op pleinen

De camera zal bij de opening op onze oranje groep inzoomen, zegt Leon van der Wilk, die de reis namens de fans coördineert. “Daarnaast zullen we geregeld in onze oranje voetbalshirts op pleinen verschijnen en doen we mee aan het supporters-WK, waarin fans van de verschillende landen onderling 5 tegen 5 spelen. De Nederlandse supporters zijn niet de enigen die zijn uitgenodigd, want er zijn fans van alle landen die op uitnodiging naar het WK mogen om positieve promotie te doen voor het land. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een netwerk van influencers waar meer dan 400 mensen deel uit van maken. Deze 400 influencers komen uit 60 landen en dragen bij aan de promotie en de opiniepeiling onder eigen fans over de gang van zaken. Toch zullen er van al die deelnemende landen maar weinig fans zo erg opvallen als die in de oranje voetbalshirts.

Misschien vind je dit ook leuk...

Populaire Artikelen